Friday, September 7, 2012

ျပည္ပ သာသနာျပဳ ဆုိရာဝယ္.. ( ၄)


ေနာက္တစ္ပတ္ၾကာသာပေတးေန႔မွာ ေယာဂီမ်ား တရားထုိင္ၿပီး ၿပီးခဲ့တဲ အပတ္က ေျပာခဲ့တဲ့  ရွင္ျပဳရျခင္း အေၾကာင္းကို အခ်ိန္ပုိယူၿပီး ဆက္ေျပာျဖစ္ပါတယ္။

ရွင္သာမေဏ
ရွင္သာေဏဆုိတာ ပဗၺဇၹိတပါဠိက ဆင္းသက္လာပါတယ္။
 ရဟန္းပဥၥင္ဘဝသုိ႔မေရာက္ခင္ ေရွးဦးစြာ ေရာက္အပ္ေသာ အဆင့္ျဖစ္လုိ႔ ရွင္သာမေဏလုိ႔ေခၚပါတယ္။

ပဗၺဇ ( ၃) မ်ဴိး
၁။    ဆံရိတ္ၿပီး ရွင္ေလာင္းကုိ ( ဘ႑ဳပဗၺဇၹိတ)
၂။    ဆံရိတ္ သကၤန္းဝတ္ၿပီးေသာ္လည္း သရဏဂုံမတင္ရေသးေသာ ရွင္ေလာင္းကုိ (လိဂၤပဗၺဇၹိတ)
၃။    ဆံရိတ္ သကၤန္းဝတ္ၿပီး သရဏဂုံေဆာက္တည္ၿပီး၍ သာမေဏအစစ္ျဖစ္ေသာသူကုိ
 ( သရဏပဗၺဇၹိတ) ေခၚပါတယ္။

သာမေဏရဆုိတာ. ဆရာဥပဇၩာယ္ရဟန္း သားကုိ သာမေဏရ - ကုိရင္လုိ႔ေခၚပါတယ္။ သရဏဂုံ ပီပီသသဆုိၿပီး ဆရာဘုန္းႀကီးက သကၤန္ဝတ္ေပးမွ သာလွ်င္ ကုိရင္ျဖစ္ပါတယ္။ ကုိယ္တုိင္း သကၤန္းဝတ္လုိ႔   ကုိရင္မျဖစ္ႏုိင္ပါ။  ျမန္မာဗုဒၶဘာသာတုိ႔က ရွင္၊ ကုိရင္၊ ေမာင္ရွင္၊ ေမာင္ရင္ ၊ ရွင္သာမေဏ စသည္ျဖင့္ အမ်ုိးမ်ိုးေခၚၾကပါတယ္။

ဦးဖုိးလတ္၏ ျမန္မာအဘိဓာန္ဋိကာ ျမန္မာစကားက်မ္၌ “ ရွင္” ဟူေသာ ေဝါဟာရသည္ အရွင္မင္းႀကီး၊ ဘုရားရွင္ စသည္တုိ႔၌ ပါရွိေသာ “ရွင္” ကဲ့သုိ႔ ႀကီးျမတ္သူ ၊ စုိးပိုင္သူ ဟု အဓိပၸါယ္ရပါတယ္။
ဦးသာျမတ္၏ ေပါရာဏ အဘိဓာန္တြင္  “ရွင္” ကုိ အပူေဇာ္ခံထိုက္သူ၊ အရွင္သခင္ဟုလည္း ဖြင့္ဆုိပါတယ္။

ပါဠိစာေပလာ စကားျဖင့္ေျပာရလွ်င္.. အရဟႏၲ -မွ တ-ကုိေခ်လွ်င္ အရဟန္( သုိ႔) အရဟင္လုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ စာေပမွာ ကာရန္ဖလွယ္၌ အရဟင္ကုိ အရွင္ဟု ျဖစ္လာေၾကာင္းရွင္းျပထားပါတယ္။
အေနာက္တုိင္းယဥ္ေက်းမႈေတြမွာလုိ အမ်ဳိးသားမ်ားေရွ႕တြင္ Mrs အမ်ဳိးသမီးမ်ားေရွ႕တြင္ Miss ထည့္သံုံးသလုိ  ထိုအတူ သာသနာေတာ္မွာလည္း “ပဥၥင္း”ေရွ႕တြင္ ဦးထည့္၍ ဦးပဥၥင္း ဟုလည္ေကာင္း ၊ ရွင္ဟုလည္ေကာင္  အရုိအေသျပဳေခၚေဝၚျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

ရွင္ျပဳရာတြင္ လုိအပ္ေသာ အဂၤါ ( ၂) ခ်က္
၁) ရွင္ျပုမႈ၌ အျပစ္မရွိေသာ သူျဖစ္ရမယ္။
၂) မိဘက ခြင့္ျပရမယ္။

  ဗုဒၶစာေပအရဆုိရင္ ရွင္မျပုထုိက္သူ ( ၁၁) ေယာက္ရွိပါတယ္။
၁) ဘာဝရုပ္ခ်ဳိ႕တဲ့သူ ( ကိေလသာအပူႀကီးလုိ႔ ေယာက်္ားမဟုတ္၊ မိန္းမဟုတ္သူ) ( ပ႑ဳတ္)
၂) စိတ္ထားမရွိဘဲ အသြင္ႏွင့္ေပါင္းသင္ျခင္းကုိ ခိုးယူသူ ( ေသယ်သံဝါသက)
၃) တိတၱိတုိ႔အသြင္သူယူ ( တိတၳိယပႏၲက)
၄) နဂါ ၊ ဂဠဳန္ႏွင့္ ၊ နတ္မ်ား ( တိရစၧာန)
၅) အမိသတ္သူ
၆) အဖသတ္သူ
၇) ရဟႏၲာသတ္သူ
ဂ) ဘုရားကုိ ေသြးစိမ္းတည္ေအာင္ျပဳသူ
၉) သံဃာ အသင္းခြဲသူ
၁၀) ရဟန္းမကုိ အလုိမတူပဲ ျပစ္မွား က်ဴးလြန္သူ
၁၁) မိန္မစိတ္ ၊ ေယာက်ာ္စိတ္ တစ္လွည့္စီရွိသူ ( ဥပေဘာဗ်ည္)

ဒါအျပင္ ရဟန္း ၊ ကုိရင္ဆုိတာ လူအမ်ားရဲ့ ကုိးကြယ္ျခင္းကုိ ခံရမည့္ ပုဂၢဳိလ္မ်ားျဖစ္လုိ႔  ၾကည္ညုိဖြယ္ရာ ရုပ္အဆင္းလည္းလုိအပ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘုန္္းဘုန္း ျမန္မာႏုိင္ငံ ပရိယတၱိသာနာ့တကၠသုိလ္တက္ဖုိ႔ ဝင္ခြင့္ေျဖတုန္းကရယ္၊ ျပည္ပသာသာနာျပဳ သင္တန္းတက္ဖုိ႔ ဝင္ခြင့္ေျဖ တုန္းက ရယ္ လူေတြ႕ အင္တာဗ်ဴးဆုိ ၿပီး လူအမ်ားရဲ့ၾကည္ညုိဖြယ္ ဥပဓီရွိ/ မရွိကုိ စစ္ေဆးပါတယ္။

စာေပအရဆုိရင္ ရွင္မျပဳထုိက္ေသာ အနာေရာဂါရွိသူ ၃၂- ဦးရွိပါတယ္။

  ျခဳံေျပာရရင္  ႏူနာေရာဂါ စေသာ ေရာဂါရွိသူမ်ားနဲ႔ တရာဓမၼကုိ အားထုတ္လုိ႔ မရေအာင္ စိတ္ေရာဂါ ေဝဒနာရွင္မ်ားျဖစ္ပါတယ္။

မိဘခြင့္ျပဳမႈ

ဘာေၾကာင့္ မိဘခြင့္ျပဳမႈကုိ ရယူရသလဲဆုိရင္ သားေတာ္ရာဟုလာကုိ
 ျမတ္စြာဘုရားက  ခြင့္ျပဳခ်က္မယူပဲ ရွင္ျပဳေပးလုိက္ျခင္းကုိ အေျခခံပါတယ္။ 

ေျမးကေလး ရာဟုလာကုိ ကုိရင္ဝတ္ေပးလုိက္ၿပီၾကားေတာ့ အဘုိးသုေဒၶါဒန မင္းႀကီးမွာ အလြန္စိတ္ႏွလုံး မသက္ မသာ ပင္ပန္းဆင္းရဲကုိ ခံစားပါတယ္။

အဘုိးသုေဒၶါဒန စိတ္ဆင္းရဲမယ္ဆုိလည္း စိတ္ဆင္းရဲစရာပါ…။

သာေတာ္သိဒၶမင္းသားတုန္းကလည္ စၾကာဝေတးမင္းအျဖစ္ကုိ ၾကည့္ခ်င္လုိ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး တာဆီးေသာ္လည္း မရ ေတာထြက္သြားလုိ႕ စိတ္ဆင္းရဲ ရတာက တစ္မ်ဳိး။
သားေတာ္နႏၵမင္းသားလည္ ဘုရာရွင္းက မေျပာမဆုိ ရဟန္းျပဳေပးလုိက္ ဝမ္းနည္ရတာက တစ္မ်ုိး။
ယခု ေျမးေလးကိုိလည္ မေျပာအဆုိ ရွင္ျပဳေပးလုိက္ျပန္ၿပီးဆုိေတာ့ “သားမွာအခ်စ္ ၊ ေျမးမွာအႏွစ္” ဆုိသကဲ့သုိ႕ ပူေဆြးေသာကေရာက္လုိ႔ သုေဒၶါနမင္းႀကီး ဘုရာထံသြား၍ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။

“ အရွင္ဘုရား ..တပည္ေတာ္တုိ႔ ပုထုဇဥ္မ်ားမွာ သား၊ သမီး၊ ေျမးသံေယာဇဥ္မ်ားျဖင့္ မိသားစုဘဝ
 ေပ်ာ္ရႊင္မႈကုိ ဖန္တီးေနရပါတယ္ဘုရား ၊ တပည့္ေတာ္အပူမ်ဳိး တစ္ပါးေသာ မိသားစုမ်ားကုိလည္ 
 ပူေဆြးေသာက မေရာက္ရေစရန္ မိဘမ်ားခြင့္မျပဳတဲ့ သား၊သမီးမ်ားကုိ ကုိရင္ဝတ္မေပးပါနဲ႔ဘုရား” လုိ႔ျမတ္စြာဘုရားကုိ ေလွ်ာက္ထားပါတယ္။

ထုိေနာက္ ျမတ္စြာဘုရားဟာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ စည္းေဝးေစၿပီး “ မိဘႏွစ္ပါး ခြင့္မျပဳေသာ သားကုိ ရွင္မျပဳေပးရ ၊ အၾကင္ရဟန္းသည္ ရွင္ျပဳေပးအံ့ ၊ ထုိရဟန္းအား ဒုကၠဋ္အာပတ္သင့္ေစလုိ႔ ပညတ္ေတာ္
မူပါတယ္။

ေယာဂီမ်ားလည္း ရွင္ျပဳရျခင္း ဇစ္ျမစ္ကုိ ေျပာျပေတာ့ စိတ္ဝင္တစားရွိၿပီး သူတုိ႔က ထူးထူးဆန္းဆန္း ထပ္ေမးပါတယ္။ ဘုရားမွာ သားရွိသလာတဲ့။ ဒီေတာ့ဘုန္းဘုန္းက  ဗုဒၶမျဖစ္ခင္ သိဒၶတၳမင္းသားဘဝတုန္က ယေသာ္ဓရာနဲ႔ အိမ္ေထာင္က်ခဲ့ေၾကာင္း ၊ သားတစ္ေယာက္ရေၾကာင္းရွင္ျပပါတယ္။ ေဩာ္..ဟုတ္လားတဲ့ ဗုဒၶမွာ အိမ္ေထာင္မရွိဘူး ထင္ေနတာတဲ့။

No comments:

Post a Comment