ကြမ္ယင္ဆုိတာ ေယာက်္ားလား ၊ မိန္းမလား?
ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ ဘယ္ကစ..?
စိတ္ဝင္စားဖြယ္။ ။ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ ရုပ္ထု ပူေဇာ္မူသည္ ပုဂံေခတ္ အရည္ႀကီးမ်ား ေခတ္စားခင္ကတည္းက ျမန္မာျပည္ကုိ ေရာက္ဖူးသည္ဟုဆုိသည္ ၊ အေနာ္ရထာႏွင့္ အရွင္အရဟံတုိ႔ ေက်းဇူးေၾကာင့္ အရည္းႀကီးမ်ားနဲ႔ ေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့သည္။ တခ်ဳိ႔ပညာရွင္မ်ားက ယခု တရုတ္မ်ား ကိုးကြယ္ေသာ ကြမ္ယင္ မယ္ေတာ္ရုပ္ထု အဝတ္အစားမ်ားသည္ ပုဂံေခတ္က အဝတ္အစားႏွင့္ေတာ္ေတာ္ဆင္တူသည္ဟု သုံးသပ္ၾကသည္။ ပုဂံအခ်ဳိ႕ ဘုရားမ်ားတြင္ အဝေလာကိေတႆရေခၚ တရုတ္လုိ ကြမ္ယင္ပုံမ်ားေတြ႕ရတတ္သည္။
တေၾကာ့ျပန္ ျမန္မာျပည္ ကြမ္ယင္ ကုိးကြယ္မႈ..
တရုတ္ယဥ္ေက်းမႈ၏ ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ ပူေဇာ္မူသည္ ယေန႔ေခတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ေထရဝါဒဘုရား ေက်ာင္းမ်ားတြင္သာမက ၊ နတ္ကနားေပးပြဲ မ်ားတြင္ပါ ထဲထဲဝင္ဝင္ရွိလာသည္ကုိ ေလ့လာေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ျမန္မာလူမ်ဳိးမ်ားသည္ အက်ဳိးရွိတယ္ဟုမိန္႕ၾကားလုိက္ရုံႏွင့္ မစဥ္းစားေတာ့ပဲ ကုုိးကြယ္ရာ စာရင္းတြင္ ပစ္သြင္းလုိက္တတ္ၾကပါတယ္။ ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ဆုိသည္မွာ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာအႏြယ္ တႏၲရ၊ မႏၲရဂုိဏ္ေတြရဲ့ ကိုးကြယ္ရာ ေဗာဓိသတၱ အဝေလာကိေတႆရကုိ မိန္းမအသြင္ ေဆာင္ထားျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
အဝေလာကိေတႆရအေၾကာင္းႏွင့္မဟာယန ကိုးကြယ္မူသမုိင္းကုိ အနည္ငယ္ေလ့လာၾကည့္ေသာ္..။
ညီညြတ္ျခင္းကြဲျပားရကစ၍.. ကိုးကြယ္မႈမ်ား ရႈပ္ေထြးလာ..
ျမတ္စြာဘုရာ ပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ေလာက္တြင္ စတင္ခဲ့သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါသည္။ အတိအက် ဆုိရေသာ္ တတိယသဂၤါယနာ မတုိင္ခင္ အိႏၵိယဘုရင္ အေသာကမင္း လက္ထက္က သံဃာ့ ဂုိဏ္ေပါင္းစုံ ၾကား ကြဲလြဲမႈမ်ားက စခဲ့သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါတယ္။
ပထမသဂၤါယနာေနာက္ပုိင္တြင္ ေဝသာလီျပည္သာ ရဟန္းတခ်ဳိ႕က
၁။ ေသရည္ အႏုစားမ်ဳိး ယခုေခတ္ေခၚ ပင္က် ထန္းရည္ ၊ ဘီယာမ်ဳိးကုိ ေသာက္ခြင့္ရွိရမယ္။
၂။ ေရႊ၊ေငြ အသျပာ ရတနာမ်ားကုိ ကုိင္ေဆာင္ သုံးစြဲခြင့္ရွိရမယ္။
၃။ ေနမြန္းတည့္ၿပီးေနာက္ အရိပ္လက္ႏွစ္သစ္ထြက္သည္အထိ ဆြမ္းစားခြင့္ရွိရမယ္။
၄။ ကုိယ့္ဆရာေျပာဆုိတာကုိ ဘုရားေဟာနဲ႔ ညီညီ မညီညီ လုပ္ေကာင္းတယ္ စတဲ့ ဝိနည္းသိကၡာပုဒ္ ဆယ္ခ်က္ကုိ ျပ႒ာန္းက်င့္သုံးလာၾကတယ္။
ဒီလုိဝိနည္းပ်က္ ရဟန္းေတြရဲ့ မွားယြင္းတဲ့ လုပ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ သီလ၊သမာဓိရွိတဲ့ ရဟန္းေကာင္းေတြက ျမတ္စြာဘုရားရဲ့ တရားေတာ္ေတြကုိ ပထမသဂၤါယနာမူအတုိင္း ဆက္လက္ထိမ္သိမ္းဖုိ႔ ညႇိႏႈိင္းၿပီး ဒုတိယ သဂၤါယနာကုိ တင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒါကမေၾကနပ္တဲ့ အက်င့္ပ်က္ ရဟန္းတခ်ဳိ႕က အုပ္စုဖြဲ႕ကာ “မဟာသံဃိက” ဂုိဏ္တည္ေထာင္ကာ စင္ၿပဳိင္သံဂါယနာတင္ခဲ့ၾကပါတယ္။
ေအဒီ ၆၂၉ မဇၩိမေဒသေရာက္ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ ဟူဆင္ယင္ ( Hiuentsang) ရဲ့မွတ္တမ္းအရ ဆုိရင္ ပထမ သံဃာယနာကတည္းက သံဃာဂုိဏ္ကြဲၾကသည္ဟု ဆုိပါတယ္။
အဲဒီေနာက္ ေထရဝါဒသံဃာေတာ္ေတြမွာလည္း မဟိသာက၊ ဝိဇၹိပုတၱက၊ သဗၺတၱိကဝါဒ စတဲ့ ဂိုဏ္ေပါင္း (၁၁) ဂုိဏ္ကြဲထြက္သြားခဲ့တယ္။ မဟာသံဃိကဖက္မွလည္း ေျခာက္ဂုိဏ္ကြဲသြားရာ သံဃာ့ဂုိဏ္ႀကီး (၁၈) ဂုိဏ္ ျဖစ္သြားပါတယ္။
အဲဒီတုန္းက အိႏၵိယမွာ ျမတ္စြာဘုရား သားေတာ္ရဟန္းမ်ားရဲ့ ေရႊေခတ္လုိ႔ ဆုိရမွာေပါ့ ၊ ရဟန္းေတာ္မ်ာ လာဘ္လာဘ ေပါမ်ားလာတာနဲအမွ် သာသနာပ ျဗဟၼဏပုဏၰားေတြ၊ ဂ်ိမ္းရဟန္းေတြမွာ အျခံအရံ လာဘ္လာဘ ရွားပါးလာပါတယ္။ အႏၶတုိင္းမွာ ရွိတဲ့ ဘာသာျခားမ်ားက ၊ အျခံအရံလာဘ္လာဘမ်ား ေျပာေအာင္ ဗုဒၶဘာသာကုိ မယုံၾကည္ေသာ္လည္း သကၤန္းဝတ္ကာ သူတုိ႔ရဲ့ မူလအယူဝါးမ်ားနဲ႔ ေရာေႏွာကာ အႏၶကဂုိဏ္တည္ေထာင္လာၾကျပန္တယ္။
ဒီလုိနဲ႔ အႏၶကကုိးဂုိဏ္မွာ ပါဝင္တဲ့ ေဝတုလႅဝါဒဟာ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေထရဝါဒထဲကုိ စိမ့္ဝင္လာခဲ့တယ္။ ေထရဝါဒရဲ့ ေနာက္ဆုံးခံတပ္ျဖစ္တဲ့ သီရိလကၤာမွာေတာင္ အဲဒီဂုိဏ္ရဲ့ အဆက္အႏြယ္သံဃမိတၱရဲ့ ထုိးနက္ ခ်က္ေၾကာင့္ သာသနာသကၠရာဇ္ကုိးရာစုမွာ ေထရဝါဒရဟန္းေတြ အၾကီးအက်ယ္ ဒုကၡေရာက္ဖူးတယ္။
အဲဒီေဝတုလႅပိဋကတ္အလုိအရ ျမတ္စြာဘုရားအစစ္အမွန္ဟာ တာဝတႎသာမွာ စံျမန္းေနၿပီး လူေတြကုိ ကင္တင္ဖုိ႔ နိမၼိတ ရုပ္ပြားေတာ္ဖန္ဆင္းၿပီး လူျပည္ကုိ ဆင္းလာခဲ့တယ္ဟုဆုိပါတယ္။
ဟိႏၵဴအယူႏွင့္ ဗုဒၶဝါဒေတြ ေရာေႏွာလာ..။
ဒီအယူအဆဟာ “ ဗိႆႏုိးနတ္ဘုရားမ်ားက လူေလာကကုိ ဆင္းသက္ၿပီး ကယ္တင္ရွင္ အဝတာရ အျဖစ္နဲ႔ သတၱဝါေတြကို ကယ္တင္ေလ့ရွိတယ္ဆုိတဲ့ ဟိႏၵဴအယူအဆကုိ ဗုဒၶဝါဒထဲ မသိမသာ ထည့္လုိက္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအႏၶက ဂုိဏ္ထဲမွာပါတဲ့ ဂုဠဝိနယက်မ္းျပဳစုတဲ့ ဝါဇီရီယဂုိဏ္ကလည္း သူတုိ႔ရဲ့က်င့္စဥ္အတုိင္ က်င့္ရင္ လူရဲ့ခႏၶာကုိယ္ဟာ စိန္လုိ႔ မာေၾကာၿပီး သက္တမ္းအသေခ်ၤေနတုိင္တယ္၊ ထာဝရအသက္ကုိ ရႏုိင္တယ္လုိ႔ မွတ္တမ္းမွာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။
ဒီဂုိဏ္ရဲ့ အယူအဆ ျမန္မာျပည္ကူလာပုံရပါတယ္။ ဝိဇၹာလမ္းလိုက္ေနၾကတဲ့ ဘုိးေတာ္ေတြ ဘြားေတာ္ေတြ ထြက္ရာေပါက္ၿပီး သက္တမ္းအသေခ်ၤေနႏုိင္ေၾကာင္း ေျပာေဟာေနတာကုိလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။
ဒီအယူအဆေတြဟာ ေနာက္ပုိင္း နီေပါ ၊တိဗက္၊ ဘူတန္၊ တရုတ္၊ ကုိရီးယား ၊ ဂ်ပန္စတဲ့ ေျမာက္ပုိင္း ဗုဒၶဘာသာ ႏုိင္ငံမွာ ပ်ံႏွံ႔သြားခဲ့ပါတယ္။
မဟာယာနတြင္ ေရွးအိႏၵိယ အယူဝါဒမ်ား ေရာေႏွာပါဝင္ေန
ဒုတိယ သံဂၤါယနာ အၿပီးမွာေတာ့ မဟာသံဃိကဂုိဏ္ဝင္တခ်ဳိ႕က ျဗဟၼဏေတြရဲ့ ထာဝရဘုရား အယူအဆကုိ အတုယူၿပီး “ျမတ္စြာဘုရားဟာ နိဗၺာန္ဘုံမွာ အသေခ်ၤအနႏၲကာလပတ္လုံး စံျမန္းေနတယ္လုိ႔ ဆုိလာျပန္ ပါတယ္။ တစ္ခါ ဂ်ိမ္းဝါဒကုိ အားက်ၿပီး ဂဂၤါဝါဠဳ သဲစုမက ပြင့္ၿပီးသမွ် ဘုရားေတြဟာ အရပ္ဆယ္မ်က္ႏွာမွာ တည္ရွိေနတယ္” လုိ႔ ဆုိျပန္တယ္။ ေထရဝါဒက ခြဲထြက္တဲ့ မဟိသာသကဂုိဏ္ကေတာ့ “သခၤါရတရားတုိ႔ ကင္းလႊတ္ရာ အသခၤတဓာတ္ဟာ အာကာသေကာင္းကင္ႀကီးပဲျဖစ္တယ္။ ေကာင္းကင္ဟာ နိဗၺာန္ပဲလုိ႔ အယူလြဲၾကသလုိ၊ ဝိဇၹီပုတၱကဂုိဏ္ကလည္း “သတၱဝါတုိင္းရဲ့ သႏၲာန္မွာ ဘဝတစ္ခုကေန တစ္ခုကုိ ကူးေျပာင္းႏုိင္တဲ့ အတၱဝိညာဥ္ေကာင္ရွိတယ္လုိ႔ အယူအဆေတြ လြဲၾကျပန္ေသးတယ္။ အဲဒီလႊဲမွားတဲ့ အယူအဆမ်ား အားလုံးကုိ အခုေခတ္မဟာယာနက အေမြးဆက္ခံခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ပုိင္းမွာ အရွင္မဟာေမာဂၢလိပုတၱတိႆမေထရ္ျမတ္ဟာ အေသာကမင္းႀကီးရဲ့ အကူအညီရယူၿပီး ဗုဒၶဝါဒ အမည္ခံ အယူမွားေတြကုိ ရွင္းလင္းခဲ့ဖူးတယ္။ ရဟန္းတု အယူဝါဒေတြရဲ့ မွားယြင္ေနပုံကုိ ေဖာ္ျပတဲ့ “ကထာဝတၳဳက်မ္း” ကုိေရးသားျပဳစုေတာ္မူခဲ့တယ္။ သုိ႔ေသာ္လည္း တခ်ဳိ႕ကလက္မခံလုိ႔ ရာဇၿဂဴိလ္ျပည္ နာလႏၵမွာ စင္ၿပဳိင္ သဂၤါယနာ တင္ၾကတာ မဟာယနဗုဒၶဘာသာရဲ့ အယူဝါဒ ျဖန္႔ျဖဴးရာ ႒ာနခ်ဳပ္ႀကီး ျဖစ္လာခဲ့တယ္။
အမွန္တရားႏွင့္ ခြန္အား.. အားၿပဳိင္လာေသာအခါ...
ဒီေနရာမွာ ေထရဝါဒ ဂုိဏ္သားေတြက “ အမွန္းတရားသာလွ်င္ ခြန္အား”ဆုိတာဆြဲကုိင္ၾကၿပီး၊ အပါယ္ခံ ဂုိဏ္သားေတြကေတာ့ “ ခြန္အားသာလွ်င္ အမွန္တရား” လုိ႔ လက္ကုိင္ျပဳလာၾကတယ္။ ဒီလုိနဲ႕ ေထရဝါဒဟာ ဘာသာဝင္မ်ားေရးကုိ ဦးစားမေပးပဲ အမွန္တရားကုိ ဦးစားေပးၿပီး၊ အပယ္ခံဂုိဏ္မ်ားက ဘာသာဝင္မ်ားေရးကို ဦးတည္ကာ သိပ္ၿပီးစီစီစစ္စစ္မလုပ္ေတာ့ပဲ အဲဒီေခတ္က အင္အားအေတာင့္ဆုံးျဖစ္တဲ့ သဗၺတၱိကဝါဒႏွင့္ ေပါင္းကာ သူတို႔စိတ္ႀကဳိက္ဖန္တီးထားတဲ့ ပိဋကတ္ေတြကုိ ဘုရားေဟာအျဖစ္ လုပ္ၾကံဖန္တီး ျဖည့္စြက္ ၾကပါတယ္။
အဲဒီလုိ အမွန္တရားရဲ့ အႏၲရာယ္ေတြကို ျမင္တဲ့ အေသာကမင္းနဲ႕အရွင္မဟာေမဂၢလိတိႆ မေထရ္တုိ႔ဟာ သီရိလကၤာ ၊ သုဝဏၰဘူမိစတဲ့ ကိုးတုိင္းကုိး႒ာန သာသနာျပဳေတြ ေစလႊတ္ခဲ့ျပန္ပါတယ္။ အေသာကမင္းႀကီး ကြယ္လြန္တာနဲ႔ အိႏၵိျပည္ မဇၩိမေဒသမွာ ဗုဒၶအယူဝါဒေတြ ေမွးမွိန္လာၿပီး ျဗဟၼဏအယူဝါဒေတြ ျပန္လည္ ႀကီးစုိးလာျပန္ပါတယ္။
ဘာသာတုိင္းကုိးကြယ္ ယုံၾကည္မႈတြင္ ထူးျခားေသာ အခ်က္မ်ားကုိ ပုံတူကူးယူေလ့ရွိ..
ဗုဒၶသာသာနာ ၆၀၀ ဝန္းက်င္ေလာက္မွာ ဂုိဏ္ကြဲေတြ အမ်ဳိးမ်ဳိးထပ္ေပၚၾကၿပီး အထူးျခားဆုံးကေတာ့ ႀတိကာယ ( Trikara) အယူအဆပဲ။ ႀတိကာယဆုိတာ..
၁) ျမတ္ဗုဒၶရဲ့ သဗၺညဳတဥာဏ္ကုိ ဓမၼကာယ
၂) ဈ ာန္ဝင္စားေနတဲ့ ဈ ာန္ဗုဒၶကုိေတာ့ သေမၻာသကာယ
၃) လူေလာကမွာ လူသ႑ာန္ေဆာင္ၿပီးတရားေဟာတဲ့ ဗုဒၶကုိေတာ့ နိမၼာနကာယ လုိ႔ဆုိတယ္။
ဒီအယူအဆဟာ ခရစ္ယာန္ဘာသာရဲ့
၁) သန္႔ရွင္းေသာ ဝိညာဥ္ေတာ္
၂) အဘဘုရားသခင္
၃) သားေတာ္ သခင္ေယရႈ သုံးခုေပါင္း ႀတိနတိ( Trinity) နဲ႔ေတာ္ေတာ္ အယူအဆေနတာေလ့လာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။
ဟိႏၵဴမွာလည္း ႀတီမူရတီ ( TriMurthy) ဆုိၿပီး ၁)ျဗဟၼာ ၂) ဗိႆႏုိး ၃)သွ်ီဝ ဆုိၿပီး သုံးခုရွိျပန္တယ္။ ဒါကုိ ေလ့လာၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ .. ဟိႏၵဴအယူဝါဒေတြ ဗုဒၶအယူမွာ မသိမသာ သြတ္သြန္းလာတာျဖစ္ၿပီး တစ္ဘာနဲ႔ တစ္ဘာသာ လူထူကုိဆြဲေဆာင္ရာမွာ ဆင္တူ ရုိးမွားလုပ္လာတာကုိ ျမတ္စြားဘုရား ေနာက္မွာ ေပၚေပါက္လာတဲ့ ခရစ္ယာန္ဘာသာမွာလည္း ေလ့လာေတြ႔ရွိရပါတယ္။
ေထရဝါဒႏွင့္ မဟာယာန ထူးျခားခ်က္
မဟာယာနေတြရဲ့ အယူအဆအရဆုိရင္ ဗုဒၶေဂါတမဟာ လူသားဘုရားမဟုတ္ပဲ နိဗၺာန္ဘုံမွာ ခ်မ္းသာခံစားေနတဲ့ အလုိအေလွ်ာက္ ဗုဒၶျဖစ္ေနတဲ့ အာဒိဗုဒၶလုိ႔ဆုိပါတယ္။ အဦးအစကတည္းကျဖစ္ေနတဲ့ အာဒိဗုဒၶေတြ ၆-ဆူေတာင္ရွိပါတယ္။ အထင္ရွားဆုံးကေတာ့ အတုိင္းအဆမရွိ ေရာင္းျခည္ေတာ္ေတြနဲ႔ ေတာက္ပေနတဲ့ အမိတာဘာပါပဲ။ အတုိင္းအဆမဲ့ သက္တမ္းရွည္လုိ႔ အမိတာယု လုိ႔လည္း ေခၚပါတယ္။ လူသားေတြ တရားေဟာဖုိ႔ နိမၼိတကာယဗုဒၶေတြျဖစ္တဲ့ ေကာဏာဂုံ၊ ကႆပ၊ ေဂါတမတုိ႕ကို ေစလႊတ္ေလ့ရွိသလုိ ေဗာဓိသတၱဘုရားေလာင္းမ်ားကုိလည္း က်ဳိၾကားက်ဳိၾကား ေစလႊြတ္ပါသတဲ့။
အဲဒီေဗာဓိသတၱေတြကလည္း လူျပည္ကုိ ပါရမီျဖည့္ဖုိ႔လာတာမဟုတ္ပဲ လက္ရွိဘုရားကုိကူဖုိ႔ လာတဲ့ ကယ္တင္ရွင္ေတြေပါ့။ အထင္းရွားဆုံကေတာ့ “အဝေလာကိေတႆရ- ေလာကကုိ အစုိးရ၍ ၾကည့္ရႈ ေစာင္မသူ” ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ မဟာယာနဗုဒၶဘာသာေတြမွာ ဘုရားေလာင္းေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြ႕ရပါတယ္။ သူတုိ႔ အယူအဆအရ လူတုိင္ဟာ ဘုရားဆုပန္ၿပီး ဘုရားဆုကုိရယူကာ သတၱဝါတုိင္းကုိ ဓမၼစၾကားတရားကုိ ေဟာၾကားကာ ေခြ်ခြ်တ္ၿပီး ပရိနိဗၺာန္ျပဳၾကရမွာျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔အယူအဆအရ ရဟႏၲာ၊ ပေစၥကဗုဒၶါ အျဖစ္ျဖင့္ နိဗၺာန္မဂ္ဖုိလ္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳသူေတြမရွိပါဘူး။ ဒီလုိနဲ႔ပဲ သူတုိ႔ကုိ သူတို႔ ႔ျမင့္ျမတ္ေသာ လမ္းစဥ္ကုိ လုိက္နာသူေတြျဖစ္လုိ႔ မဟာယာနလုိ႔ ေခၚတြင္ၾကၿပီး။ ဘုရားေလာင္းဝါဒကုိ လက္မခံသူေတြကုိေတာ့ ဟီနယာန ဝါဒီေတြလုိ႔ ႏွိမ့္ခ် ေခၚေဝၚေလ့ရွိပါတယ္။
အဲဒီလိုနဲ႕႔ အႏၵိယျပည္ အေနာက္နဲ႔ အေနာက္ေျမာက္ဖက္ ယခုေခတ္ေတာ့ ပါကစၥတန္နဲ႔ အာဖဂန္ေဒသမွာ ဗုဒၶဘာသာ ဂုိဏ္ကြဲေတြအၾကား မဟာယာန၊ ဟီနယာန၊ကသၼီယ၊ ဂႏၶစတဲ့ ဂုိဏ္ေတြလည္း အသီးသီး ေပၚေပါက္ လာျပန္ပါတယ္။ အဲဒီလုိ အစိတ္စိတ္ အမြႊာအမမႊာ ျဖစ္ခ်ိန္မွာ ကုရွန္မ်ဳိးႏြယ္ ကန္နစ္သွ်မက မင္းက စုေပါင္းၿပီး သံဃာယနာတင္ဖုိ႔ အၾကံရလာခဲ့တယ္။ သာသာနာႏွစ္ (၆၀၀) ေရာက္မွာ အရွင္ဝသုမိၾတနဲ႔ အရွင္အႆေဃာသတုိ႔ဟာ မဟာယနဂုိဏ္ေတြရဲ့ ေနာက္ဆုံး သံဃာယနာတင္ျခင္းပါပဲ။ သူတုိ႔ရဲ့ သံဂၤါယနာ တင္ပြဲမွာ ျဗဟၼဏဝါဒီေတြသုံးတဲ့ သကၠတဘာသာနဲ႔ တင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ အခု နီေပါ ၊ ဘူတန္၊ တိဗက္၊ တရုတ္၊ ဂ်ပန္စတဲ့ ေျမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာေတြမွာရွိတဲ့ မဟာယာနပိဋကတ္အမ်ားစုဟာ သကၠဘာသာကေန ျပန္ဆုိထားၾကတာပါ။
ရုပ္ထုမ်ား ထုလုပ္ ကုိးကြယ္လာျခင္း
အဲဒီေခတ္မွာ ျမတ္စြာဘုရားကုိ ခ်ီမြမ္းခန္းလုိ္႔ ေခၚရတဲ့ ကဗ်ာဆရာ အရွင္အႆေဃာသက ဗုဒၶစရိတ အမည္ရတဲ့ ကဗ်ာစာအုပ္မွာ ဗုဒၶကုိ ဖန္ဆင္းရွင္ ၊ ကယ္တင္ရွင္အျဖစ္ တင္စားလုိက္ပါတယ္။ ဒါဟာ မဟာယာန အယူဝါဒကုိ မ်ဳိးေစ့ခ်ေပးခဲ့တာလုိ႔ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ ဂရိႏြယ္ဖြား ဂရိတုိင္းသားေတြက ပန္းပု ထုလုပ္မႈ ထြန္းကားလာနဲ႔အတူ သက်မုနိေဂါတမဗုဒၶ၊ အရိေမေတၱယ် ဘုရားေလာင္းနတ္သား၊ အဝေလာကိေတႆရ စတဲ့ သူတုိ႔ကုိးကြယ္ရာ ပုဂၢဳိလ္ေတြရဲ့ ပုံသ႑န္ကုိ ေက်ာက္ဆစ္ရုပ္ေတြ လုပ္လာၾကပါတယ္။ ျဗဟၼဏဝါဒီေတြကုိ သူတို႔ ကုိးကြယ္ရာ နတ္ဘုရားေတြကုိ ပန္း ၊ေရခ်မ္း၊ ဆီမီးကပ္လႉ ပူေဇာ္ၾကတဲ့ ဘကၱိ( Bhakti) အယူအဆကုိ အတုယူၿပီး ဗုဒၶဘကၱိကုိ တီထြန္လာၾကျပန္တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ရုပ္ထု ကုိးကြယ္မႈအစ မဟာယာနကလုိ႕ ဆုိႏုိင္ပါတယ္။ ဟိႏၵဴနဲ႔ဂရီအယူဝါဒေတြ ေရာေမြထား တာပါပဲ။
ဒီလုိနဲ႔ မဟာယာနဂုိဏ္ကြဲတခ်ဳိ႕သည့္ သူတုိရဲ့ကယ္တင္ရွင္ ဘုရာေလာင္းေဗာဓိသတၱ အဝေလာကိေတႆရက ဗုဒၶေဂါတမထက္ ျမင့္ ျမတ္တယ္လုိ႔ ယူဆၾကကာ သူပုိင္တဲ့ စြမ္းအင္သတၱိအမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ရည္စူးၿပီး နာမည္ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပုံသ႑န္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ မုျဒာအဖုံဖုံနဲ႔ ထုလုပ္ကိုိးကြယ္လာၾကတာ စုစုေပါင္း ( ၁၀၈) မ်ဳိးအထိရွိပါတယ္။
ပုဂံျပည္ မဟာယာန အႏြယ္ တႏၲရ၊ မႏၲရဂုိဏ္ဝင္ အရည္းႀကီေတြ ေကာင္းစားစဥ္က အဝေလာကိေတႆရ ထုလုပ္ကိုးကြယ္ၾကလုိ႔ အပယ္ရတနာ ၊ ျမင္းကပါ၊ ဂူေျပာက္ႀကီး ၊ မင္းနန္းသူက ဘုရားသုံးဆူနဲ႔ နႏၵပညာ ဘုရားေတြမွာ ေတြ႕ႏုိင္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ အဝေလာကိေတႆရဆုိတာ ျဗာဟၼဏဝါဒီေတြရဲ့ သွ်ီဝေခၚ မေဟသရကုိ အပါယ္ခံဂုိဏ္သားေတြ အတုယူဖန္တီးထားတာပါ။
အဲဒီမေဟသရမွာ သူ႕ရဲ့သတၱိကုိ ကုိယ္စားျပဳတဲ့ ၾကင္ယာေတာ္ ပညာပါရမိတာ နတ္သမီးရွိပါတယ္။ ဒါအျပင္ အဝေလာကိေတႆရမွာ ခမည္းေတာ္ အမိတာဘာနဲ႔ မယ္ေတာ္ ပါ႑ရာတနတ္ဘုရားမတုိ႔ေတာင္ရွိပါတယ္။
တိဘတ္ကလာတဲ့ “ဥဳံ မဏီပဒၶ ေမဟုံ” ဆုိတာ အဝေလာကိေတႆရကုိ ပူေဇာ္တဲ့ဂါထာပါ။
အဲဒီေနာက္ နာဂဇၥဳန ေရးသားတဲ့ ပညာပါရမီစာေပေတြဟာ ေတာ္ေတာ္ ေရပန္းစားလာခဲ့ပါတယ္။ ဒီစာေတြရဲ့ လုိရင္းကေတာ့ ေဗာဓိသတၱဟာ သတၱဝါေတြကို ကယ္တင္ဖုိ႔ ေမတၱာကရုဏာ ထားရွိရာမွာ ပညာဥာဏ္ မပါလုိ႔ မျဖစ္ဘူး၊ ပညာပါရမီကုိ မျဖစ္မေန ျဖည့္က်င့္ရမယ္ ပညာပါရမီနဲ႕ ေမတၱာကရုဏာတုိ႔ ေပါင္းစည္းမႈနဲ႔ ျပည့္စုံေသာ ေဗာဓိသတၱအျဖစ္ေရာက္ႏိုိင္ေၾကာင္းေရးသားၾကပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ ေမတၱာရွင္ အဝေလာကိ ေတႆရဟာ အဖုိဓာတ္ျဖစ္ၿပီး ၊ ပညာပါရမီဟာ အမဓာတ္ျဖစ္တာမုိ႔ အဖုိ႔နဲ႔ အမေပါင္းစပ္ျခင္းအားျဖင့္ မဟာသုခ ရရွိေစတယ္လုိ႔ ေနာက္ပုိင္းမွားခ်ဲ႕ထြင္ ေဟာေျပာၾကျပန္ပါတယ္။ ဒီလုိနဲ႔ အဝေလာကိေတႆရရဲ့ အစြမ္းသတၱိတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ပညာပါရမီကုိ ဣတၳိလိင္ေဆာင္ေစၿပီး ၊ ပညာပါရမီတာ နတ္သမီးရယ္လုိ႔ ရုပ္ထုေတြ ကုိးကြယ္လာၾကတာပါ။
အဝေလာကိေတႆဂရႏွင့္တကြ ေဗာဓိသတၱရုပ္ထုမ်ဳိးစုံေတြဟာ မဟာယာန အယူအဆေတြကုိ သေကၤတ အျဖစ္ပုံေဖာ္ရာက စတင္ခဲ့ၿပီး ေနာက္ပုိင္းက်မွ တကယ့္သတ္ရိွ ထင္ရွား နတ္ဘုရားေတြလုိ႔ မွတ္ယူပူေဇာ္ ပသခဲ့ၾကတာဟု သမုိင္းသုေတသီမ်ားကဆုိၾကပါတယ္။
တရုတ္ျပည္ အဝေလာကိေတႆရေခၚ ကြမ္ယင္စတင္ေရာက္ရွိ
အဲဒီ အဝေလာကိေတႆရ ပညာပါရမီတာနတ္သီး ကုိးကြယ္မႈဟာ သာသာနာႏွစ္ ( ၈၀၀) ဝန္းက်င္မွာ တရုတ္ျပည္ကုိ ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္မွ ကုိရီးယား၊ ဂ်ပန္စတဲ့ အေရွးဖ်ားႏုိင္ငံေတြမွာ ျပန္႔ႏွံ႕သြား ခဲ့တာပါ။ မဟာယာနတုိ႔ရဲ့ အေရးႀကီးဆုံး က်မ္းတစ္ဆူျဖစ္တဲ့ သဒၶမၼပု႑ရိကက်မ္းကုိ တရုတ္လုိ ျပန္ၿပီတဲ့ အခါမွာေတာ့ မဟာယာနဝါဒဟာ တရုတ္ျပည္မွာ အႀကီးအက်ယ္ ထြန္းကားလာခဲ့ပါတယ္။
သူတုိ႔ေရးသာတဲ့ က်မ္းကုိအေျခခံၿပီး ယေန႕ေခတ္တုိင္ေအာင္ သုခဝတီနိဗၺာန္ဘုံဝါဒဆုိတာ ေခတ္စား ေနပါတယ္။ အဲဒီဘုံမွာ အမိတာဘာဘုရား စံျမန္ေနတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ အဲဒီသုခဝတီ ဗ်ဴဟာ သုတ္မွာ အမိတာဘာဗုဒၶရဲ့သားေတာ္ အဝေလာကိေတႆရလည္းပါလာပါတယ္။ သူကုိ တရုတ္လုိ႔ ကြမ္ယင္ ( Kwan Yin) လုိ႔ေခၚၿပီး၊ ဂ်ပန္လုိေတာ့ ခမ္ႏြန္း (Kam Non) လုိ႔ေခၚပါတယ္။
ကြမ္ယင္ဟာ ေယာက်္လား ၊ မိန္းမလား ?
တကယ္ေတာ့ အဝေလာကိေတႆရျဖစ္တဲ့ ကြမ္းယင္ဟာ အစကေတာ့ ေယာက်ၤားပါပဲ တရုတ္ျပည္ ေရွးေဟာင္း ဘုရားေက်ာင္းေတြမွာ ကြမ္ယင္ကုိ ႏႈတ္ခမ္းေမြးကားကား က်ားက်ားလ်ားလ်ားနဲ႔ ေယာက်ၤား သ႑န္ထုထားတာေတြ႔ရပါတယ္။ ေအဒီ ရွစ္ရာစု ေနာက္ပုိင္းက်မွ ကြမ္ယင္ကုိ ဣတၳိလိင္အျဖစ္ေျပာင္းၿပီး ထုလုပ္ကုိးကြယ္လာၾကေၾကာင္းမွတ္တမ္းေတြမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ တခ်ဳိ႕သုေတသီေတြကလည္း ကြမ္ယင္ကုိ ပုရိသလိင္အျဖစ္ထားစဥ္က တရုတ္ျပည္မွာ အမ်ဳိးသမီးေတြ ကုိးကြယ္ခြင့္မရလုိ႔ ေနာက္ပုိင္း အမ်ဳိးသမီးေတြကုိပါ ကုိးကြယ္ႏုိင္ေအာင္ ဣတၳိလိင္ ေျပာင္းေပးတယ္လုိ႔ ဆုိျပန္ပါတယ္။ ကြမ္းယင္ဟာ ေလာကသားေတြ အေပၚ မိခင္တစ္ေယာက္က သားသမီးေတြ အေပၚ ေမတၱာကရုဏာမ်ဳိးနဲ႔ ကယ္တင္ေစာင္မ ၾကည့္ရႈတတ္လုိ႔ ေလာက အေပါင္းရဲ့ မိခင္တစ္ဦးအျဖစ္တင္စြားၿပီး ဣတၳိလိင္ အသြင္ေျပာင္း ထုလုပ္ကုိးကြယ္ၾကတယ္ဟုလည္း ဆုိၾကျပန္ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္မွာတာ့ ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္နဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ရုပ္ရွင္ ပုံျပင္ဒ႑ာရီေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေပၚထြက္လာပါတယ္။ ျခံဳငုံေျပာရရင္ေတာ့ ပညာပါရမိီတာနတ္သမီး၊ မဟာဇိနတရာေဒဝီ၊ တရုတ္လုိ ကြမ္ယင္မယ္ေတာ္ စသည္ဟာ အဝေလာကိေတႆရဆုိတဲ့ ေဗာဓိသတၱရဲ့ အမည္ခြဲေတြပါပဲ။
ေအဒီ ၇-ရာစုေလာက္က မဇၩိမေဒသ ခရီးထြက္ခဲ့တဲ့ တရုတ္ရဟန္းေတာ္ ဟူရင္ဆင္းဟာ ဂုိဘီသဲကႏၲာရဲ အေရာက္မွာ မွင္စာ အေျခာက္ခံရေတာ့ ေၾကာက္လန္႔ၿပီး ကုိးကြယ္ရာ ကြမ္းယင္ကုိတၿပီး ဆုေတာင္းတာ မရဘူးတဲ့၊ ပညာပါရမီတာသုတ္ရြတ္ဆုိလုိက္မွ မွင္စာ အေျခာက္ခံရတာ ေပ်ာက္သြားတယ္လိုိ႔ မွတ္တမ္းေတြမွာ ေတြ႕ရပါတယ္။
အခ်ဴပ္ဆုိရေသာ္ ကြမ္ယင္ဆုိတာ ျဗဟၼဏဝါဒမွ ဆင္းသက္လာၿပီး အဝေလာကိေတႆရ ေဗာဓိသတၱရဲ့ ပညာပါရမီကို အမ်ဳိးသမီးအသြင္ထုလုပ္ ကိုးကြယ္တာျဖစ္ေၾကာင္းတင္ျပလုိက္ပါတယ္။
၁၉၉၂- ကုိဝင္းသိန္းဦး ျမတ္မဂၤလာေဆာင္းပါးကုိ အေျခခံၿပီးတင္ျပပါသည္။
1 comment:
တကယ္ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ သိခ်င္တဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ သိလိုက္ရလို႔ပါရွင္။
Post a Comment